سید رسول حسینی؛ تورج صادقی؛ غلام مولا ابوبکری؛ هادی تقوی
چکیده
در رقابتهای جهانی عصر حاضر، انتخاب تأمینکنندگان، افزایش روابط با تأمینکنندگان و توسعه روابط مشارکتی و پایدار بر آنها برای کاهش هزینهها و افزایش انعطافپذیری در برابر تغییرات بازار ضروری و امری دشوار میباشد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی جهت رتبهبندی تأمینکنندگان و تخصیص میزان بهینه خرید چغندر قند از تأمین کنندگان ...
بیشتر
در رقابتهای جهانی عصر حاضر، انتخاب تأمینکنندگان، افزایش روابط با تأمینکنندگان و توسعه روابط مشارکتی و پایدار بر آنها برای کاهش هزینهها و افزایش انعطافپذیری در برابر تغییرات بازار ضروری و امری دشوار میباشد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی جهت رتبهبندی تأمینکنندگان و تخصیص میزان بهینه خرید چغندر قند از تأمین کنندگان انجام شده است. جامعه آماری پژوهش خبرگان و متخصصان در زمینه انتخاب تامینکنندگان در شرکت قند تربت حیدریه که تعداد این خبرگان بر اساس تخصص، اختیارات و مهارت حدود 10 نفر میباشند. روش تحقیق این پژوهش بر اساس ماهیت کمی و بر اساس هدف کاربردی است. در این تحقیق جهت شناسایی معیارهای اساسی در گزینش تأمینکنندگان از مبانی و ادبیات نظری و نظر خبرگان استفاده شده است و از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی برای رتبهبندی تأمینکنندگان بهره گرفته شده است. علاوه بر این برای تخصیص مقدار سفارش بهینه به هر یک از تأمینکنندگان از تلفیق مدل برنامهریزی آرمانی با فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که شرکت قند تربت حیدریه برای تخصیص مقدار سفارش بهینه به هر یک از تأمین کنندگان، چگونه می تواند با اولویت بندی آنان و نیز با بررسی پارامترهای مختلف، مطابق ظرفیت تأمینکنندگان اقدام نماید و اینکه شرکت مورد مطالعه چگونه مواد اولیه مورد نظر خود را از تأمینکنندگان خریداری نمایند تا به مزیت نسبی و استراتژیک مورد نظر برسد.